Trendy, ktoré budú určovať rok 2017

Autor: University of New York in Prague | 25.4.2017 o 12:19 | (upravené 25.4.2017 o 12:25) Karma článku: 1,42 | Prečítané:  255x

Je stále ťažšie naznačiť trendy pre nasledujúcich desať alebo dvadsať rokov, ale vďaka svetovo rastúcemu prepojeniu je teraz jednoduššie určiť, čo je pre nás v blízkom období v zásobe. 

Tu sú trendy, ktoré môžu určovať rok 2017 tak, ako sú definované komunikačnou agentúrou Havas, ktoré Vám prináša Martin Pavlíček, člen fakulty Komunikácie a Masmédií.

 

1. Body varu

Ľudí viac mobilizuje niečo, čo nechcú, skôr, než veci, o ktoré vlastne stoja. Brexit a Trump reprezentujú dva vrcholné body minuloročného konceptu. S novými technológiami meniacimi trhy a nastolenie ústupu starého poriadku sa objavujú nové body varu. Niektoré z nich sú identifikované ľahšie (vodiči taxi versus Uber), iné už menej (hotelový priemysel versus Airbnb). Ďalej môžeme v roku 2017 očakávať viac momentov “už stačilo”.

2. Komory ozvien

Idealisti si predstavovali sociálne siete ako priestor pre kultivovanie a obohatenie myšlienok. Bohužiaľ, opak je pravdou – tiež online, máme tendenciu komunikovať viac s ľuďmi, ktorí zdieľajú naše myšlienky. Preto, čo vidíme, je trend komory ozvien. To znamená, že naše názory radšej upevňujeme, než ich kultivujeme a upravujeme. A bohužiaľ, tieto komory dosť často potvrdzujú rôzne polopravdy a podvodné správy. Ľudia si neželajú overovať skutočnosti, a preto sa ozveny šíria rýchlejšie a rýchlejšie. Ak chcete vedieť viac o komorách ozvien, kliknite tu.

3. Pravda alebo klamstvo?

Toto sa vzťahuje k ďalšiemu trendu – spoločnosti prevádzkujúce sociálne média si sú vedomé skutočnosti, že sa aspoň nateraz stratili v propagácii a polovičných pravdách. Mark Zuckerberg si vzal ponaučenie a Facebook v súčasnosti pripravuje spustenie algoritmov, ktoré rozpoznajú podvodné správy a problematické texty všeobecne. Ako to bude fungovať, čo to prinesie a ako sa trend rozšíri do ostatných sociálnych sietí, uvidíme v roku 2017.

3. Čaro (digitálneho) výskumu

Rok 2016 nám ukázal, že ľudia, ktorí môžu byť jazýčkom na váhach a zmeniť záver dôležitej voľby alebo spôsobiť, že zavádzanie produktu stroskotá, sú často mimo digitálnych radarov. Rok 2017 bude rokom návratu k výskumu tiež v reálnom off-line svete. Mimochodom, štatistiky ukazujú, že v Českej republike je 1.5 milióna ľudí, ktorí nikdy nesurfovali na internete a plných 2.5 milióna, ktorí naň chodia len sporadicky.

4. Technológia Dr. Jekyll

Technológie, ktoré už raz boli podstatou sci-fi fantázií, sú už tu. Virtuálna realita, kvantové počítače a inteligentné roboty sú pripravené stať sa omnoho bežnejšími. A môžeme počuť hlasy, ktoré volajú po väčšej opatrnosti. Čo ak existuje zákerný pán Hyde schovávajúci sa v rámci Dr. Jekyll technológie? V roku 2017 predpokladáme, že budeme počuť viac varujúcich hlasov odporujúcich rýchlym vynálezom, obzvlášť od ľudí, ktorých pracovné pozície môžu byť nahradené počítačmi a strojmi náhle a nenávratne.

5. Stále vystrašení mobilmi?

Dopad mobilných telefónov na ľudské zdravie, konkrétne na zdravie mozgu, je predmetom skúmania mnoho rokov. A predpokladá sa, že vyvstanú ďalšie oblasti – a nie je to iba o zábavnom Pokémon GO poraneniach. Bude sa viac hovoriť o písaní textových správ pri šoférovaní, o tzv. syndróme palca textových správ (skutočne!) a krku mobilného telefónu a namáhaní očí. Niektorí by už mohli dať dohromady rovnicu: dva bilióny užívateľov mobilných telefónov = koľko miliónov platiacich pacientov?

6. Pátranie po súkromí

Ako dlho sme sa bavili o súkromí a transparentnosti? Rok 2016 konečne premenil Edwarda Snowdena zo zradcu na hrdinu. A mnohí si vzali jeho závažné varovania k srdcu. Teraz už vieme, že všetko počínajúc chattovaním až po naše bankové údaje môže skončiť v rukách hackerov. Dôležitosť súkromia, zabezpečenia a ochrany osobných údajov v roku 2017 narastie.

7. Sladká (cukrová) daň

Pamätáte si cestu maslo-k-margarínu-a-späť-k-maslu-znovu? S cukrom to také isté nebude. Pokúšali sme sa nahradiť cukor umelými sladidlami, ale tie sa ukázali byť ešte problematickejšími než samotná vec. V roku 2017, vzhľadom k tomu, že vlády sa snažia znížiť náklady liečby obezity a súvisiacich porúch, zamerajú sa na zníženie spotreby cukru v populácii.

8. Potešený bez mäsa

Od roku 2009 sa počet vegetariánov v USA zvýšil z 1 percenta na 5 percent. Predpokladáme, že trend bude mať na Čechov, ktorí skutočne milujú svoje mäso, dopad niekedy neskôr. Avšak, predpovedáme, že od roku 2017 ľudí bude viac zaujímať, ako ovplyvnia našu planétu obrovské počty chovaného dobytka. Vzhľadom k tomu, že laboratórne testy úspešne pokračujú, veľa možností môže zahŕňať umelo po prvýkrát v roku 2017 vypestované “neživočíšne” mäso. 

9. E-obchod alebo nakupovanie založené na aplikáciách

Virtuálne pupočné prepojenie užívateľov mobilných telefónov k ich zariadeniam je tak silné, že ich budú chcieť používať nielen pre digitálne nákupy, ale tiež pre in-store nakupovanie. Predpokladáme, že maloobchodníci budú narastajúco užívať aplikácie založené na iBeacon pre dodávanie propagácií, ponúk a detailných informácií o svojom tovare. V Číne, Mexiku a USA už nakupovanie založené na aplikáciách predbehlo vyhľadávanie výrobkov a reklám v prehliadačoch. S cieľom dozvedieť sa viac o prvom iBeacon inštalovanom v Českej republike, kliknite tu.

10. Hipster je mŕtvy, dlhý život pre Yuccie!

Posledným trendom pre rok 2017 je predpokladaný postupný úbytok subkultúry hipster. Podľa bloggera Davida Infanteho, skupina, ktorá nesúhlasí so súčasnou populárnou kultúrou, pomaly ustupuje a je nahradzovaná tzv. yuccies – Young Urban Creatives. Sú podobní hipsterom v tom, že si cenia svoju samostatnosť a nezávislosť, ale na rozdiel od nich, nevzdávajú sa materiálnych vecí. Ste stále hipsterom alebo ste už yuccie? Otestujte sa tu.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Už ste čítali?