Nebuď skeptický, mysli kriticky

Autor: University of New York in Prague | 27.4.2015 o 14:38 | Karma článku: 1,90 | Prečítané:  291x

„Maj odvahu používať vlastný rozum.“ Tak znel výrok slávneho nemeckého filozofa Immanuela Kanta. Jeho slová majú svoje opodstatnenie i v dnešnej dobe. Totiž v časoch, keď sme doslova presýtení informáciami z každej strany a keď sa internet stal už akoby našou neoddeliteľnou súčasťou, kritické myslenie mnohým chýba. Hoci ho potrebujeme viac ako kedykoľvek predtým.

Kritické čo?

Áno, slová „kritické myslenie“ sa skloňujú v spoločnosti pomerne často a možno si poviete, že ich definícia je vám úplne zrejmá. Je to však naozaj tak? Zamyslite sa a skúste si vlastnými slovami povedať, čo to kritické myslenie vlastne je...

Definícia kritického myslenia na populárnej internetovej encyklopédii hovorí o kritickom myslení ako o schopnosti nepodliehať prvému dojmu, všeobecnej mienke, tiež schopnosti nepreberať naivne tradované názory, ale dokázať zaujať istý odstup a vytvoriť si na základe vedomostí a skúseností seba i iných svoj vlastný názor.

Ak sa vaša definícia aspoň priblížila k tejto „našej“, určite nemáte problém myslieť. Ste však aj dostatočne kritickí? Ak ste vyššie popísanej definícii uverili bez overovania či porovnania s vlastným názorom, hoc ako je aj správna, kritickosť sa z vášho myslenia zrejme trochu vytratila. Neprijímajte nekriticky čokoľvek, čo vám predkladajú médiá, internet, politici, reklamy, školy. Naučte sa využívať svoje vedomosti, komparovať ich so skúsenosťami, analyzujte, vyhodnocujte, pýtajte sa... Alebo vás to v škole nenaučili?

 

Hodiny bez názoru

Kritické myslenie a naše školstvo si k sebe len veľmi ťažko hľadajú cestu. Školy svojich žiakov síce učia to, čo si majú myslieť, ale neučia ich myslieť. Žiakov zaplavujú kvantom informácií a teórií, ktoré, chcú či nechcú, musia všetky prijímať v takej forme, v akej sú im predkladané. Vlastný názor nie je žiadaný. Žiaľ. Školstvo sa tak dostáva do pozície prekážky slobodného myslenia.

Množstvo vyučovacích hodín na školách prebehne tak, že učiteľ jednoducho odprednáša to, čo má, žiaci to pasívne príjmu, zapíšu si to do zošitov a hodina sa skončí. A žiak, aj keď by možno chcel svoj názor vyjadriť, má pocit, že nesmie. Veď oponovať v niečom svojmu učiteľovi – autorite môže byť pochopené ako spochybňovanie vedomostí a názoru pedagóga.

Snaha žiaka hlbšie pochopiť informácie by však mala byť vítaná, nie obmedzovaná. Veď práve spochybňovanie, preverovanie, posudzovanie a snaha rozumieť veciam a súvislostiam môže byť tým, čo ho v súčasnosti i v budúcnosti uchráni pred manipuláciou. Aby v dnešnom svete nestratil sám seba.

Think UNYP!

University of New York in Praque ťa skutočne naučí premýšľať, jej poslaním je totiž vybaviť študentov potrebnými znalosťami a takým spôsobom myslenia , aby sa stali odborníkmi, tvorcami a čelnými predstaviteľmi profesií, ktoré si zvolia. UNYP ti poskytne schopnosti, etiku, multikultúrnu perspektívu a v neposlednom rade i sebavedomie. Na UNYP sa nemusíš báť prejaviť svoj názor, práve naopak. Snažíme sa, aby sa naši študenti podieľali na výskumoch, študovali, kládli si otázky, tvorili a vďaka tomu uspeli ako produktívni členovia globálnych spoločností.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?